Előkészületek a tavaszi kerti munkákra

Reméljük, hamarosan már megérkezik az igazi tavasz, mely egy gyönyörű időszaka az évnek. Sokan várják, hogy kiszabadulva a kertekbe a télen eltervezettek szerint nekiálljanak a tavaszi munkáknak.

A mostani esős és még télies napokat nagyon jól felhasználhatjuk eszközeink átnézésére és a karbantartási feladatok elvégzésére.

Persze az egyszerű eszközök – kapák, gereblyék, ásók stb. – őszi karbantartás után békésen pihennek, az átellenőrzésük ugyanolyan fontos, mint motoros eszközeinké. Alaposan nézzük át, hogy a nyelek megfelelően illeszkednek, az élek megfelelő formában vannak.

Nagyobb odafigyelést motoros eszközeink igényelnek. Náluk érdemes mind az első indítás előtt, mind pedig a szezon utolsó használata után a megfelelő karbantartást elvégezni. Ezzel elérhetjük, hogy kerti gépeink hosszú ideig biztonságos társaink lehessenek kertészeti munkánk során.

Mivel ezen gépek speciális vagy a szokványostól eltérő karbantartást és üzemeltetést igényelnek, ami gyártónként, illetve típusonként eltérő lehet, érdemes a karbantartás előtt részletesen átolvasni a kezelési és karbantartási útmutatót, melyet az adott géphez mellékeltek.

A különböző kényelmi, teljesítményi illetve környezetvédelmi szempontok és előírások miatt – leszámítva a kézi kerti gépeket – többségében már nem 2, hanem 4 ütemű motorral vannak felszerelve kerti gépeink.

Általánosságban a 2 illetve 4 ütemű motorral ellátott kerti kisgépeink tavaszi tisztításánál hasonlóan kell eljárni. A motor tisztítása igen fontos, főleg ha ez ősszel elmaradt, vagy nagyobb mennyiségű szennyeződés rakódott rá a téli raktározáskor. Legelőször a gyertya tetején lévő pipát húzzuk le a gyújtógyertyáról., illetve a biztonsági kapcsolókat kapcsoljuk át a STOP állásba és ügyeljünk arra, hogy a gázkart még véletlenül se nyomjuk be! Ha kerti gépünk akkumulátoros, a karbantartás ideje alatt a sarukat érdemes lehúzni róla. Ezzel elkerülhetünk minden indítással kapcsolatos balesetet.

Mindezek után sűrített levegővel, nedves ronggyal, autómosó kefével tisztítsuk meg a motort, illetve a motoron található hűtőbordákat, azért, hogy a léghűtéses motor a nagy terhelés illetve külső hőmérséklet esetében is nagy felületen tudja leadni a hőt.

Közben vigyázzunk az elektromos csatlakozókra, kábelekre vegyszer, víz ne nagyon érintkezzen velük. Tisztítóanyag megválasztásánál ügyeljünk az előírásokra, a megfelelő védőöltözékre, környezetvédelmi utasításokra, illetve arra, hogy a megfelelő anyagot, felületet tisztítjuk-e vele. Rossz tisztítószer választása esetén az anyag, így a külső borítás is károsodhat, veszíthet a fényéből, színéből, illetve a nem megfelelő anyag marásos károsodást is okozhat a fém alkatrészekben.

Gyertyakulcs segítségével csavarjuk ki a gyújtógyertyákat és vizuálisan ellenőrizzük annak épségét. A halvány vörösesbarna pólusú gyertya jól működő motorra utal, égése, üzemanyag felvétele az előírásoknak nagyjából megfelelő. Kormos, vagy feketén elszíneződött pólus esetében az égés tökéletlen, üzemanyag-felvétele nem megfelelő. Ezért az ilyen probléma felmerülése esetén mindenképpen érdemes szakszerviz segítségét kérni, mert a problémát okozhatja a rossz beállítás, így a motor túl sok üzemanyaggal dolgozik, ebből adódóan tökéletlen az égése, vagy rosszabb esetben a motor elhasználódását, túlzott kopását jelenti.

Amennyiben a gyertya színe halvány vörösesbarna, tehát megfelelő, érdemes megnézni a gyertyahézagot hézagmérővel, melyet már néhány ezer forintért, szakboltokban, alkatrész szaküzletekben könnyedén beszerezhetünk. A gyertyahézag értéke eltérő lehet, ezért a gyertya gyárilag megadott értékére állítsuk azt be. Általánosságban ez a távolság (gyártónként eltérő) 0,6 mm – 1,2 mm-ig terjedhet. Ezt követően végezzünk szikrapróbát. A pólusok közötti kékesfehér szikra esetén a gyertya rendben van és visszaszerelhető. Eltérés esetén cseréljük ki.

Az üzemanyag a téli állásban veszít a minőségéből, és hosszabb állást követően használhatatlan lesz. Az őszi karbantartást, téliesítést elmulasztva ezt most, a tavaszi induláskor kell megtennünk, amennyiben a gép nem indul be. Távolítsuk el az állott üzemanyagot a tankból és a karburátorból, tisztítsuk meg az utóbbit. Ezt követően lehet a tankot feltölteni új üzemanyaggal.

Amennyiben a gépben az olaj sem lett a cserélve ősszel, így azt is tegyük meg. Fontos, hogy az eszköznek a gépkönyvében leírtaknak megfelelő motorolajat használjuk! Amennyiben a gépkönyv már nincs meg, a gyártó honlapján, ügyfélszolgálatán vagy szakboltban, szakszervizben megfelelő tájékoztatást kaphatunk.

A motorolajat négyütemű motorokban javasolt évente cserélni. Az olajcsere első lépése a motorolaj szintjének ellenőrzése. Amennyiben megfelelő mennyiségű olaj van benne, indítsuk be a motort. Az üzemi hőmérsékletet elérve a motort állítsuk le, az olajleeresztő csavart tekerjük ki és egy zárható edénybe fogjuk fel a fáradt olajat. Amennyiben nincs leeresztő csavar az olaj leengedéséhez, érdemes szervizkészletet vásárolni, melynek tartozéka egy nagyméretű „fecskendő” valamint egy hosszú cső. Ennek segítségével a beöntő nyíláson keresztül tudjuk kiszívni a fáradt olajat. Az előbbi esetnél tekerjük vissza a csavart. A gép előírásának megfelelő típusú és mennyiségű olajat töltsünk a gépünkbe. Ellenőrizzük újra a motorolaj szintet. A használt olajat a megfelelő telephelyen adjuk le, mert a környezetre veszélyes hulladékról van szó, amit megfelelően kell kezelni.

A levegőszűrőt is ellenőrizzük minden olajcsere alkalmával, amennyiben szükséges tisztítsuk meg a szennyeződésektől, vagy cseréljük ki. A légszűrőt, ha papírbetétes, kompresszorral, sűrített levegővel lehet kifújatni. Durván szennyezett, piszkos, olajos szűrőt újra kell cserélni. Szivacs légszűrő esetén vízben, esetleg egy kevés mosószer hozzáadásával mossuk ki, ügyelve arra, hogy a mosószert is maradéktalanul távolítsuk el, majd melegben (nem kitéve a tűző napnak) szárítsuk meg. A sérült, túlságosan szennyezett, vagy rugalmatlan, alakját vesztett szűrőt is cserélni kell.

Az indítást megelőzően ügyeljünk arra, hogy minden csavar, alkatrész a helyén van, mindent meghúztunk, az indítás biztonságos. Indítsuk el a berendezést. Amennyiben túlságosan zajos, kalapáló, csörömpölő hangot ad, azonnal állítsuk le az eszközünket és kérjük szakszerviz segítségét.

A kapatagot és a hajtóművet tisztítsuk meg alaposan a rárakódott szennyeződésektől, amennyiben ezt ősszel, az eszköz teleltetése előtt nem tettük meg. Miután ezzel végeztünk, a motort szereljük le a hajtóműről.

Ezt követően lehet a kuplungházat megtisztítani. Kúpos kuplungnál, a kuplung felső részét szereljük le. Ily módon már hozzáférhetünk a tám-csapágyhoz, amit zsírozzuk meg. A folyamat befejeztével, szereljük vissza a kuplung felső részét. Hasonlóképpen járjunk el a kuplungalsó esetén is, ahol a bordás hüvelyt kell megfelelően bezsírozni. A hajtóműből engedjük le az olajat, majd a gépkönyvében meghatározott minőségű olajjal töltsük fel. A kapatengely következik, ahol a tömítéseket, szimeringeket ellenőrizzük. Amennyiben jól tömítenek, nincs velük különösebb dolgunk, ha nem, akkor mindenképpen cseréljük ki azokat is. A karbantartást a kapakések ellenőrzésével érdemes folytatni. Törött, repedt, hajlott vagy túlságosan kopott kapakések esetén mindenképpen cseréljük azokat.

A bowdeneket is ellenőrizzük, nincsenek-e kiszálasodva, sérülve. Ha igen, akkor cseréljük ki, mert ezt most nyugodt körülmények között tehetjük meg. Amennyiben menet közben történik a szakadás, az sokkal több bosszúsággal jár majd. Az ép bowdeneket mindenképpen olajozzuk meg.

Alapszabály: ha furcsa, a szokásostól eltérő működést, vagy hangot hallunk, haladéktalanul állítsuk le az eszközt és a gyártó által javasolt szakszerviz segítségét kérjük.

Ha mindezen feladatokat elvégeztük, már nyugodtan várhatjuk a tavaszi munkák indulását. Addig is átnézhetjük terveinket, mit és hogyan szeretnénk nevelni kertünkben. Ekkor találhatjuk ki, hova szeretnénk komposztálót, szép zöld gyepet, illetve a már meglévő füves területeket hogyan javítjuk fel. Erről szól majd következő cikkünk.

Ha tetszett a cikk és hasznosnak tartotta, kérjük ossza meg másokkal, valamint kövessen minket Facebook oldalunkon is

Posted in Kültér, Mozaik.